BESTÄLLNING OCH AVTAL

Möjliga sätt att beställa produkter är via webbutik, email (order@stegar.se) och telefon (0573-638100). Vi förbehåller oss rätten till att neka ett köp om du exempelvis har angivit felaktiga personuppgifter, icke kreditvärdig samt vid misstanke om bedrägeri.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor utan att meddela dig på förhand. Det villkor som gäller för dig är det vid beställningstillfället aktuella villkoret du godkänt.

Beställningen kan genomföras först när du har accepterat, ingått och förstått våra allmänna villkor.

VI SÄLJER EJ TILL DIG UNDER 18 ÅR
Stegcentralen i Årjäng AB ingår inte avtal med minderåringa utan målsmans godkännande.  ,

LEVERANSER

Hos Stegcentralen i Årjäng AB kan du beställa både lagervaror som vi själva lagerhåller och så kallade beställningsvaror.
Innehåller din beställning endast lagervaror så skickar vi naturligtvis din order omgående.
Innehåller din order minst en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före leverans.
Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning.
Visar det sig att en artikel har utgått ur sortiment eller på annat sätt förhindrar leverans så tar vi kontakt med dig via telefon eller e-post.

Misstänker du att någonting är fel eller att en väntad leverans tar onormalt lång tid så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss så att vi har möjlighet att undersöka status på beställningen.

LEVERANSSÄTT

Vi har samarbete med Schenker, DSV, DHL samt PostNord. Men självklart kan det förekomma avvikelser som gör att vi även anlitar andra transportföretag.

Beställningens kvantitet, storlek, vikt och volym avgör vilken fraktklass som tillämpas.
För närvarande har vi 12 olika fraktklasser (utöver Fri/Hämtas av kund som endast tillämpas av våra lokala kunder):

Fraktfritt: 0:- exkl. moms / 0:- inkl. moms

 

Fraktklass Post: 55:- exkl. moms / 68,75:- inkl. moms

 

Fraktklass Schenker Privatpaket: 76:- exkl. moms / 95:- inkl. moms


Fraktklass 1:  124:- exkl. moms / 155:- inkl. moms


Fraktklass 2:  230:- exkl. moms / 287,50:- inkl. moms

Fraktklass 3: 350:- exkl. moms / 437,50:- inkl. moms

Fraktklass 4: 400:- exkl. moms / 500:- inkl. moms

Fraktklass 5: 480:- exkl. moms / 600:- inkl. moms

Fraktklass 5B: 600:- exkl. moms / 750:- inkl. moms

Fraktklass 6: 760:- exkl. moms / 950:- inkl. moms

Fraktklass 7: 996:- exkl. moms / 1 245:- inkl. moms

Fraktklass 8: 1 500:- exkl. moms / 1 875:- inkl. moms

Fraktklass 9: 2 000:- exkl. moms / 2 500:- inkl. moms


OBS 1! Våra transportkostnader avser endast leverans på fastlandet inom Sveriges gränser samt på adresser som våra transportbolag kör på.


OBS 2! Vid leverans av varor till svenska öar som inte är förbundna med bro så kan vi leverera mot verklig transportkostnad. Kontakta oss för verklig transportkostnad.


OBS 3! Vid leverans av varor utanför Sveriges gränser så kan vi leverera mot verklig transportkostnad. Kontakta oss för verklig transportkostnad. 

 

OBS 4! EXTRA KOSTNAD för adressändring, bomkörning, leveranshinder, lagerhyror och outlösta paket debiterar vi en kostnad på båda privatperson och företag med verklig kostnad enligt prislista från transportbolag.

             - EN ADRESSÄNDRING efter varan har lämnat lager - Det debiterar vi med 312 kr inkl. moms (250 kr exkl. moms) och det tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista från transportbolag.
             - BOMKÖRNING FÖR ETT PARTIGODS – Det debiterar vi med 1875 kr inkl. moms (1500 kr exkl. Moms).
             - BOMKÖRNING FÖR ETT PAKET & STYCKEGODS – Det debiterar vi med 462,50 kr inkl. moms (370 kr exkl. moms).
             - LEVERANSHINDER – Det debiterar vi med 487,50 kr inkl. moms (390 kr exkl. moms).
             - LAGERHYROR - Varor får förvaras 4 dagar på terminalen, efter 4 dagar debiterar vi med 98,75 kr inkl. moms (79 kr exkl. moms) per dag.

 

Vid frågor vänligen kontakta oss på 0573-638100 / info@stegar.se

Är du privatperson vars produkter levereras med DHL / Schenker / DSV så aviseras som regel din sändning före utkörning. Detta innebär att du bör vara tillgänglig på telefon dagarna före beräknad leverans.

Fraktkostnad redovisas för respektive produkt. Har du lagt flera produkter i kundvagnen tillhörande olika fraktklasser så tillämpas den högsta.

Mindre leveranser skickas med PostNord MyPack / Schenker PrivPack för att förkorta leveranstiden. Sändningarna aviseras via SMS om du angivit ett mobilnummer i samband med att du registrerade dig som kund. I annat fall använder vi oss av brevavisering vilket förlänger leveranstiden med minst 1 dag.

Vid större beställningsvolymer och återkommande beställningar, kan separat offert lämnas efter kontakt med oss.

TRANSPORTANSVAR

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset.
Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den.
Vid skadad originalförpackning kommer du att debiteras 150 kr inkl. moms (120 kr exkl. moms).

Om du upptäcker att varan som du mottar är transportskadad måste det anmälas direkt till transportören och det kan inte reklameras i efterhand. Skadan måste även anmälas till vår kundtjänst inom 24 timmar.
Kontakta kundtjänst: 0573-638100 / info@stegar.se 


OUTLÖSA PAKET

För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr inkl. moms (240 kr exkl. moms).
Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista från transportbolag.

 

REKLAMATIONER

Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst på info@stegar.se .
Det går självklart även bra att ringa till kundtjänst 0573-638100.
När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer.
Har du möjlighet att ta ett foto på produkten så kan detta skynda på hanteringen.

Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet.
Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt.
En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.

 

FORCE MAJEURE

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder.
Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet.
Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker.
I vårt fall DIBS payment services samt SHB Svenska Handelsbanken.